10 tips voor een goed self assessment

30/06 Van de redactie

Vraagt je werkgever je een self assessment te doen dan is het handig om te weten hoe je te werk moet gaan. Self assessments nemen in populariteit snel toe. Hoe kan je eerlijk een self assessment doen die ook nog eens je baas op een goede manier aan het denken zet? Hier een aantal tips wat je wel en beter niet kan doen.

  • Wees niet te voorzichtig. Laat zien wat je gepresteerd hebt en ben er trots op. Benadruk je gerealiseerde doelen op een nette en diplomatieke wijze; zeg geen kwaad woord over je collega's.

 

  • Zorg dat je geen enkele bereikte doelstelling mist ook al is het al weer even geleden voor je gevoel. Bazen zijn geneigd snel goede zaken weer te vergeten.

 

  • Probeer alles feitelijk en goed leesbaar op te schrijven alsof je een coversatie verwoord. Dit helpt het gesprek op een later tijdstip met je baas.

 

  • Probeer feedback van je collega's te verwerken in je self assessment, wat denken zij van je performance?

 

  • Zorg dat je bereikte doelen onderbouwd met objectieve data, hoe meer je kan laten zien met kille cijfers hoe je performance heeft bijgedragen aan een beter rendement van het bedrijf, een betere klantervaring etc, etc hoe meer je je echte toegevoegde waarde laat zien.

 

  • Ga je self assessment niet gebruiken als een weg om naar een hoger salaris te komen. Daar is een self review niet de juiste plek voor. Laat je prestaties zien op een nuchtere onomstotelijke wijze en ga op een later tijdstip eens rustig zitten over wellicht betere beloning.

 

  • Pas op met je taalgebruik, gebruik woorden die objectiviteit en gepaste afstand in zich dragen. In plaats van zeggen hoeveel je houdt van je werk kan je beter zeggen dat je werk ervoor zorgt dat je bepaalde skills nodig voor prestaties hebt weten te verbeteren afgelopen periode.

 

  • Benoem altijd gebieden waar nog ruimte is voor verbetering. Werkgevers waarderen het enorm als je in ziet op welke plekken er ruimte is voor progressie, die op termijn zal leiden tot nog betere prestaties.

 

  • Kom met een concreet actieplan hoe je bepaalde skills denkt te gaan verbeteren komende periode; dit kan ook middels het omarmen van nieuwe verantwoordelijkheden.

 

  • Maak echt tijd voor je self review, start met een draft en vul aan en verbeter in een aantal versies daaropvolgend, je assessment wordt onderdeel van je personeelsdossier dus maak er een scherp en professioneel document van. 


Bron| Allbusiness

Terug naar overzicht

JBB is een uitgave van Jobs 4 Professionals.

Alle rechten voorbehouden. Copyright © 2017 www.jbb.nl.