Sollicitatiegesprekken massaal online

Geschreven door
Wij Limburg

Gepubliceerd
07 apr 2020

07 apr 2020 • door Wij Limburg

Crisis of geen crisis, bedrijven blijven op zoek naar nieuw personeel. Toch is dat door het uitbreken van het coronavirus een stuk lastiger geworden. Sollicitatie- en kennismakingsgesprekken vinden niet meer traditioneel op kantoor plaats, maar online.

Ruim de helft van Nederlandse bedrijven en organisaties (afgezien van werkgevers in de zorg en logistiek) zet de wervingsactiviteiten in deze coronacrisis voort, blijkt uit onderzoek van SollicitatieLAB. De overige 43 procent neemt geen mensen aan of heeft het wervingsproces tijdelijk stopgezet, omdat men onzeker is over de toekomst.

Met name de retail is terughoudend met het aannemen van nieuwe werknemers, zegt Roy Terenstra. Hij is mede-oprichter van Appical, een applicatie die werkgevers helpt bij het inwerken van nieuwe mensen. “Maar bijvoorbeeld farmaceuten hebben het nu enorm druk. Zij willen de komende tijd juist veel mensen aannemen.”

Digitaal Het merendeel van de ondervraagde bedrijven verwacht de komende weken vacatures te blijven plaatsen. Zij roepen werkzoekenden op om ook in deze periode te blijven solliciteren, ook al verloopt dat proces nu dus even anders. Fysieke gesprekken hebben plaatsgemaakt voor online interactie – via Skype, WhatsApp, Google Hangouts of Microsoft Teams.

“De communicatie is nu enorm belangrijk”, legt Terenstra uit. “Je moet een manier vinden om nieuwe werknemers wegwijs te maken en hen voor te stellen aan hun nieuwe collega’s. Een sociaal vangnet in de vorm van digitaal contact is nu belangrijker dan ooit.”

Solidair Tom van der Lubbe, mede-oprichter van hypotheekadviseur Viisi, juicht het online wervingsproces toe. Hij benadrukt dat bedrijven juist nu goed werkgeverschap moeten laten zien door te investeren in nieuw talent. “Maar in eerste instantie is het belangrijk dat meer werkgevers zeggen dat ze solidair zijn met hun werknemers en te allen tijde ontslagen willen vermijden.”

Van der Lubbe constateert dat werknemers in tijden van crisis pas écht hun werkgever leren kennen, dat ze ontdekken wat ze écht aan hun baas hebben. “Kijk heel goed om je heen wat er gebeurt. Hoe gaat je werkgever of opdrachtgever met je om? En wil je na de crisis nog steeds bij dat bedrijf werken?”